MED NOULLA GJENNOM EUROPA TIL HELLAS

REISEBREV 2

Første del av den svenske østkysten

Etter at båten var reparert og satt på vannet igjen startet vi fra Grädö, drøye 30 nautiske mil nord for Stockholm, den 14. juni. Det blåste frisk, kald vind fra nord. Hvite skumtopper drev over det mørke brakkvannet. Dagen etter var vinden mer behagelig samtidig som den dreide slik at vi etter hvert fikk den fra vest og sydvest, med andre ord motvind, og slik fortsatte det i dagene som kom. Vi beveger oss fremover i behagelig tempo med både motorkraft og seil. Idylliske områder passeres, viker og bukter med sommerhus i varierende størrelse og tilhørende små brygger. Sommergjestene er fremdeles fraværende, og slik vil det være inntil midtsommer og skoleferie. Vi benytter anledningen og fortøyer ofte båten ved en av disse private bryggene, både for å spise lunsj og for å ligge ved en lun trygg havn gjennom natten. Stort sett lager vi til og spiser maten om bord, og om kvelden ruller vi ut soveposene i båten.

Lunsj Arne og jeg spiser lunsj ombord i Noulla etter at vi har fortøyd i en lun naturhavn

Noulla fortøyd ved en privat brygge

Dragets kanal

Den svenske østkysten består av tusenvis av små og store øyer med et farvann som er godt krydret med skjær, grunner og stein. Bare i Stockholm skjærgård finnes det 24 000 øyer. Man må ha tungen rett i munnen og følge godt med på både kart og gps for å vite hvor man til enhver tid befinner seg. Det er mye å holde styr på så jeg er glad for at vi er to om jobben. Vi veksler på å navigere og å sitte ved roret. Her finnes også trange sund og kanaler som vi seiler gjennom. Landskapet er idyllisk og frodig.

Her går vi gjennom Dragets kanal

hav

Det første tordenværet får vi i Västervik. Det var spådd på forhånd så vi bestemte oss for å bli liggende en dag i marinaen mens uværet passerer. Det er her jeg er i skrivende stund. Vi har nå lagt bak oss ca. halve distansen av Sveriges østkyst. I morgen er det spådd bra vær så da fortsetter ferden videre sydover mot Danmark, Tyskland, Rhinen, Donau, Svartehavet og til slutt Hellas.